مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20439 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

راه هاي بريدن از دنيا چيست ؟

انقطاع از دنيا در گرو امور ذيل است :

1 شناخت خدا و اتصال به معبود: منشأ محبت به دنيا غفلت از خدا است . قرآن مجيد مي فرمايد: ما جعل الله لرجل من قلبين في جوفه ; خداوند دو قلب در درون هر فردي قرار نداده است .(1)

يعني محبت به دنيا با محبت به خدا جمع نمي شود. بنابراين , راه انقطاع از دنيا پيوستن به معشوق واقعي است .

]آن كس كه تو را شناخت جان را چه كندفرزند و عيال و خانمان را چه كند

]2 توجه به مرگ : امام باقر7مي فرمايد: أكثر ذكر الموت فانه لم يكثر انسان ذكر الموت الا زهد في الدنيا; مرگ رازياد ياد كن كه كسي مرگ را ياد نكرد مگر آن كه نسبت به دنيا بي رغبت شد.(2)

3 توجه به آخرت : علي 7به فرزندش نصيحت مي كند كه آخرت را زياد ياد كن و آن چه در او از نعمت و عذاب دردناك است كه اين ياد تو را نسبت به دنيا زاهد مي سازد و دنيا را در نزدت كوچك مي كند.(3)

4 توجه به ناپايداري دنيا: قرآن مجيد با بيان بي اعتباري و فناي دنيا پيروانش را از دام وابستگي به دنيابرخوردار داشته است , قرآن مجيد دنيا را بازيچه و بيهوده معرفي كرده است .(4) بر اين اساس علي 7مي فرمايد:

در عزت و ارجمندي دنيا رغبت نكنيد, فخر دنيا بريده شدني است و آرايش و نعمتش تمام شدني است .(5)

5 شناخت آثار مجبت به دنيا: اگر كسي بداند دل بستگي به دنيا چه آثار و نتايج زيان باري دارد از آن فاصله خواهد گرفت . در اين جا به بعضي از آن آثار مي پردازيم : 1 منشأ گناهان : در روايات از محبت به دنيا به عنوام امم الفساد ياد شده است . امام صادق 7مي فرمايد: راس كل خطيئة حب الدنيا; محبت به دنيا رأس همه خطاهااست .(6) 2 سخت مردن : هر اندازه علاقه و محبت به زندگي دنيا بيشتر باشد جدايي از آن سخت تر خواهد بود,چنان كه علي 7مي فرمايد: من كانت الدنيا همته اشتدت حسرته عند فراقها; كسي كه هم و غم او دنيا باشدحسرتش در موقع جدا شدن از دنيا بيش تر خواهد بود.(7)

3 اندوه بي حد: امام صادق 7مي فرمايد: هر كه دل به دنيا بندد به سه خصلت دل بسته است : اندوهي كه پايان ندارد و آرزويي كه به چنگ نيايد و اميدي كه بدان نرسد.(8)

4 حرص شديد: امام صادق 7مي فرمايد: خداوند دري از دنيا بر بنده نگشايد جز اين كه به مانند آن دري از حرص بر او بگشايد.(9)

6 نيايش و مناجات : يكي از عواملي كه انسان را به رهايي از تعلقات مادي كمك مي كند انس با خدا ازطريق نيايش است . هر چه رابطه با خدا بيشتر باشد انقطاع از دنيا و تعلقات مادي نيز بيشتر خواهد بود در دعاهااين انقطاع ديده مي شود, به ويژه در دعاي پر محتواي شعبانيه كه همه امامان آن را زمزمه مي كرده اند و در آن جاامام علي 7مي فرمايد: الهي هب لي كمال الانقطاع اليك ; خدايا انتهاي انقطاع را به من ارزاني دار.

7 معاشرت با اهل دل : از آن جا كه گرايشات و صفات اخلاقي دوست و همنشين اثر مستقيم در آدمي داردمعاشرت با افرادي كه توجه به آخرت دارد انسان را از وابستگي به دنيا رهايي مي بخشد و اين نكته در روايات آمده است : حواريون به عيسي گفتند: با چه كسي معاشرت كنيم ؟ فرمود: با كسي كه ديدنش شما را به ياد خدابيندازد و علمش آگاهي شما را بيشتر كند و شما را نسبت به آخرت ترغيب نمايد.(10)

(پـاورقي 1.احزاب (33 آيهء 4

(پـاورقي 2.بحارالانوار, ج 70 ص 64

(پـاورقي 3.ميزان الحكمه , ج 2 ص 1170

(پـاورقي 4.حديد(157 آيهء 20

(پـاورقي 5.نهج البلاغه , خطبه 98

(پـاورقي 6.ميزان الحكمه , ج 2 ص 896

(پـاورقي 7.بحارالانوار, ج 68 ص 181

(پـاورقي 8.اصول كافي , ج 4 ص 9

(پـاورقي 9.همان , ص 7

(پـاورقي 10.بحارالانوار, ج 14 ص 331

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.